Twój nowo kupiony samochód ma wady? Podpowiemy Ci, jak sobie z tym poradzić

Twój nowo kupiony samochód ma wady? Podpowiemy Ci, jak sobie z tym poradzić
Udostępnij:

Ciągle nie słabnie zainteresowanie zakupem sprowadzanych używanych samochodów osobowych w Polsce. Hasła typu „samochody używane Niemcy” i tym podobne, znajdują się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach internetowych. Co zrobić, gdy kupimy sprowadzone auto od pośrednika w Polsce i okaże się, iż samochód ma wady? Jak mają się przed tym bronić kupujący i sprzedawca kiedy pojawi się wada ukryta samochodu?

Rękojmia i samochód – co łączy te dwa pojęcia

Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada względem kupującego za wady prawne i fizyczne sprzedanego przedmiotu – w tym przypadku auta. Jest to odpowiedzialność bezwzględna, oparta na zasadzie ryzyka, z której sprzedawca nie jest w stanie się wyłączyć wskazując na swój brak winy czy brak wiedzy.

Zatem co do zasady, to Sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za wady zakupionego samochodu. Taka odpowiedzialność trwa aż dwa lata – od dnia wydania auta nowemu właścicielowi, natomiast gdy chodzi o zakup używanego samochodu, to odpowiedzialność ta może być ograniczona maksymalnie do roku od dnia wydania auta kupującemu (art. 568 kc). Jeśli chodzi o roszczenie o usunięcie wady albo wymianę sprzedanego wadliwego auta na wolne od wad, przedawnia się ono z upływem roku od dnia, kiedy wadę stwierdzono (chyba że rękojmia w danym przypadku wynosi dwa lata, to wówczas roszczenie to nie może wygasnąć wcześniej niż wygaśnięcie samej rękojmi).

Dodatkowo,  jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania sprzedanego auta, przyjmuje się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego (np. w chwili wydania towaru kupującemu) – art. 556kc. – czyli to Sprzedawca w toku ewentualnego  procesu będzie musiał wykazywać, że w chwili wydania rzeczy nie była ona obarczona wadami.

 

Co to znaczy że samochód ma wadę?

Natomiast, żeby można było powiedzieć, że to sprzedawca ponosi odpowiedzialność, rzecz sprzedana musi mieć wadę. Trzeba więc w pierwszej kolejności zdefiniować co to są wady fizyczne przedmiotu, czyli w tym przypadku samochodu. Ogólnie jest to niezgodność rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, gdy:

1)  nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia (np. samochód jest z rocznika 2004 a sprzedawca sprzedaje go jako samochód z roku 2005 i za taką cenę);

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór (np. cofnięty licznik);

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia (np. brak dokumentacji umożliwiającej eksploatację samochodu);

4)  została kupującemu wydana w stanie niezupełnym;

5) rzecz została nieprawidłowo zamontowania i uruchomiona (nie dotyczy tej sytuacji).

Kluczowe dla oceny, czy prawo rękojmi znajdzie zastosowanie, jest, czy wady zgłaszane przez Kupującą wyczerpują ustawową definicję wad fizycznych.

Należy podkreślić, że za wady fizyczne nie uznaje się zużycia rzeczy wynikającego z normalnego ich użytkowania i zużycia. Zatem zużycie materiałów i części o ile tylko jest naturalnym zużyciem eksploatacyjnym części nie powinno zostać zaliczone do wad fizycznych rzeczy.

 

Jakie uprawnienia przysługują kupującemu?

Kupujący może w szczególności:

  1. złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny
    (niższa cena powinna pozostawać w proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady) albo;
  1. złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy (nie jest to możliwe gdy wada jest nieistotna)
    chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy kupna auta będzie nadal możliwe, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady;
  1. żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady

przy czym, konsument może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe lub wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca.

Kupujący może również żądać od sprzedawcy naprawienia szkody z tytułu nabycia rzeczy obarczonej wadami, czy zwrotu ceny zakupu i kosztów poniesionych w związku z wadą kupionej rzeczy.

Co ważne, w przypadku gdy konsument zażądał wymiany rzeczy, usunięcia wady albo obniżenia ceny, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. Zatem nie można pozostawać biernym w odpowiedzi na ww. żądania kupującego.

 

W jaki sposób sprzedawca może się obronić?

 W sytuacji, gdy kupujący zgłasza się do sprzedawcy wskazując na wady zakupionego samochodu, należy przede wszystkim:

  1. zweryfikować, czy rzeczywiście wady fizyczne rzeczy występują – poprzez zbadanie stanu technicznego pojazdu i weryfikację żądań kupującego;
  2. podjęcie próby porozumienia z kupującym celem zamiany żądania na korzystniejszą dla sprzedawcy naprawę rzeczy lub obniżenie jej ceny;
  3. sprzedawca może zdecydować się na odmowę zaspokojenia żądań kupującego, niezależnie od zweryfikowania zasadności podnoszonych roszczeń. Wówczas musi liczyć się z ryzykiem zgłoszenia roszczeń do sądu.

 

Należy także podkreślić, iż w przypadku, gdy kupujący uzyska zaspokojenie swojego roszczenia, to sprzedawca ma prawo wystąpić z roszczeniem przeciwko podmiotowi, od którego rzecz nabył. W praktyce może to jednak być kłopotliwe, zważywszy na fakt, iż pośrednicy często kupują samochody za granicą i sprowadzają je do Polski.

Komentarze (0)
Dodaj komentarz»
Siedziba biura

ul. Targowa 76 lok. 36
03-448 Warszawa

ul. Poznańska 13 lok. 28
00-680 Warszawa

Newsletter
Zapisując się na newsletter, akceptujesz politykę prywatności
© iblkancelaria.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone